2015. március 15., vasárnap

3. hét - Énkép, önértékelés, önbizalom, önbecsülés... Hogy is van ez?

Az előző bejegyzéshez kapcsolódva jutott eszembe, hogy szeretném bemutatni az önmagamről alkotott kép, az önértékelés, az önbizalom és az önbecsülés közötti különbséget. Ezeket sokszor felcserélve használjuk, szinonimaként. Azonban érdemes ezeket elhatárolni. Pálferi előadásában ezt remekül elkülönítette, az ő gondolatait foglalom itt össze és egészítem ki. 

Önmagamról alkotott kép: Ez azt jelenti, hogy milyen dolgokat tudok magamról. Ezek lehetnek fizikai vagy lelki dolgok. Például az, hogy milyen magas vagyok, vagy az, hogy mennyire megy a matek, vagy milyen a lelki alkatom. Tehát az önmagamról alkotott kép azoknak az információknak az összessége, amikben birtokában vagyok és rólam szólnak. Ez a kép különböző mértékben fedheti a valóságot. Minél jobban ismerem magam, annál jobban találkozik az önmagamról alkotott kép azzal, ami valóban vagyok.

Kép forrása
Önértékelés: Egy-egy konkrét tevékenységemet, teljesítményemet, viselkedésemet értékelem, reflektálok saját magamra. Hogy ez most jól csináltam, mert gólt rúgtam, vagy azt mondom, hogy ez most mellé ment, nem találtam a hálóba. Ha az énképem része pl. a magasságom, ami legyen 180 cm, akkor ehhez kapcsolódóan az önértékelés az, hogy milyen szép magas vagyok és ez jó. Vagy éppen az, hogy jaj, hogy nőhettem ekkorára?!

Kép forrása

Önbizalom: Kapcsolódik az önértékeléshez és az énképhez, de nem teljesen ugyanaz. Az önbizalom fedheti a valós képességeket és gondolhatok a saját képességeimról többet vagy keveset. Arról szól, hogy mire vagyok képes. A saját képességeimről, teljesítményeimről alkotott gondolataimat foglalja össze az önbizalmam.
Kép forrása

Önbecsülés: Az önbecsülés egy teljesen más dimenziót jelenít meg, mint az eddigiek. Ez egy mély, alapvető viszony önmagamhoz, a másik emberhez, a világhoz. Ez azt fogalmazza meg, hogy oké, hogy pl. nem megy a matek, vagy most megbuktam a vizsgán, de ettől még a világ kerek és én is oké vagyok benne. Az önbecsülés tehát pozitív maradhat akkor is, ha a többiben negatív elemek jelennek meg.

Kép forrása
Erre a hétre a következő kérdéseket javaslom Neked:
1. Mi tartozik bele az önmagamról alakotott képembe? Milyen vagyok én?
2. Hogy állok önbizalom terén? Reálisan látom-e azt, hogy mire vagyok képes? Lehet, hogy több van bennem, mint gondolom?
3. Amikor valami nem sikerül, akkor milyen gondolatok futnak át a fejemen? A tipikus, jaj, de idióta vagyok, vagy inkább az, hogy hát ezt most elrontottam... De van lehetőségem változni és ettől még értékes vagyok.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése